Verslagen leerjaar 1

Een half jaar tweetalig onderwijs (tto) op Rsg Wiringherlant

Door: Roos Dekker en Suzanne Duivestein.

Sinds de zomer van 2017 volgen de leerlingen uit de klassen b1l en b1n tto. Terugkijkend kunnen we stellen dat er al grote vorderingen zijn gemaakt. Van meerder kanten zijn er positieve reacties en feedback gekomen die het onderwijs kunnen versterken. Daarbij willen wij met name het ouder- platform bedanken. Zowel deze klankbordgroep als de betrokken docenten streven gezamenlijk naar goed onderwijs voor de leerlingen. Positief is vooral dat de tto-leraren omschreven worden als enthousiaste docenten en dat dit zijn weerslag heeft op de klassen. Voor de werkgroep een (verdiende) compliment! Het valt immers niet mee om over te schakelen op Engelstalige lessen. Maar volgens alle betrokken verloopt het tto steeds gemakkelijker. Onder dit artikel het verhaal van onze leerlingen over de eerste periode.

Vanuit Nuffic (het Europees platform voor tto) heeft rsg Wiringherlant ook complimenten gekregen. De organisatie gaf aan dat rsg Wiringherlant binnen een korte tijd als tto-school al veel heeft gedaan en bereikt heeft. De heer Rotgans en mevrouw Duivestein hebben ondertussen de cursus tto-coördinatoren met succes afgerond. De coördinatoren hopen (en verwachten) de stijgende lijn vast te kunnen houden.

Op korte termijn zitten er weer mooie dingen aan te komen. Bijvoorbeeld op donderdag 15 en vrijdag 16 februari als de tto-docenten een CLIL (Content and Language Integrated Learning) training volgen onder leiding van Janet Streeter, Cumbria. Deze training zal op school gegeven worden. CLIL is een activerende onderwijsmethode dat wordt gehanteerd binnen tweetalig onderwijs. Op de eerste dag zullen de docenten veel input krijgen over deze methode en worden lesplannen gemaakt. De volgende dag worden deze lessen gegeven. Deze training zal worden betaald vanuit de verkregen subsidie die zijn aangevraagd door mevrouw Leertouwer-Bennink en mevrouw Schmeetz.

Daarnaast kunnen wij met trots mededelen dat het tto team vanaf 4 februari vier weken zal worden versterkt door twee Master/PhD studenten afkomstig van de University of Durham. Deze native speakers zullen onder andere (Engelse) gesprekken voeren met de leerlingen en (deel)lessen geven. Wanneer de tto docenten de CLIL training volgen zullen deze stagiaires ook lessen verzorgen op twee basisscholen in de omgeving. Het is heel mooi om te zien hoe de samenwerking van het Primair Onderwijs en Voortgezet Onderwijs steeds groter wordt!

Een impressie van het tto na een half jaar

Door: Daan, Stijn en Dylan. 

‘We think that tto is pretty easy so far, but it can be because we find it easy. Other students can think otherwise. We have got the hang of talking English in class. The level of English of most students is pretty good in class. When we have vacation our level sometimes goes down, because not all students speak English during the vacation. We do fun stuff with our teachers and we enjoy that. We love every teacher, but everyone has a way of teaching that we may or may not like. We have a fun class that we love and we help each other. We think that you don’t have to take everything so serious, but we of course still are learning! We think that talking English in class is for some people very difficult, but we understand that if you’re tired and you still need to talk English is very hard. But we try our best to talk English. In Crafting and Drawing class we think that is really difficult to keep talking English, because sometimes you forget it, but we are improving and that rarely happens now. That was our opinion of tto.’